Smertestillende medicin mod diskusprolaps - Aalborg Rygklinik
Diskusprolaps,  Råd og tips

Smertestillende medicin mod diskusprolaps

Hvornår er det fornuftigt at spise smertestillende medicin mod diskusprolaps, hvilke slags medicin og hvordan virker medicinen? Få et overblik her.

DERFOR SKAL DU SPISE MEDICIN

Når man du en diskusprolaps er det vigtigt at lindre smerterne mest muligt, for at få en god nattesøvn og for stadigvæk at kunne være aktiv og i bevægelse. En god nattesøvn er vigtigt for kroppens helingsmekanisme, og for at man ikke kommer i dårligt humør. Aktivitet og bevægelse stimulerer også den naturlige helingsproces på en gavnlig måde. Derfor vil smertestillende medicin ikke kun have en symptomlindrende virkning. Den vil også hjælpe til at diskusprolapsen heler hurtigst muligt.

Smertestillende medicin mod diskusprolaps er særligt vigtigt, hos de patienter hvor nattesøvnen er forstyrret eller det daglige aktivitetsniveau er meget forringet af smerterne.

Smertestillende medicin mod diskusprolaps

SKADER MAN SIG SELV?

Mange patienter med diskusprolaps er nervøse for, at de kan komme til at skade sig selv uden at mærke det, hvis de har taget smertestillende medicin. Den medicin man bruger til behandling af diskusprolaps har dog ikke så kraftig virkning, at man kan komme til at gøre noget dumt og skadeligt uden at mærke det. Al forskning og klinisk erfaring viser, at den smertestillende medicin blot tager toppen af smerterne. Det er dog ofte lindrende nok til, at gøre livet en smule mere udholdeligt for patienten.

FLERE SLAGS MEDICIN MOD DISKUSPROLAPS

Der findes flere forskellige typer af smertestillende medicin, man kan tage i anvendelse mod smerterne fra en diskusprolaps. Ofte anvendes flere slags medicin i kombination, og medicinen skal altid tages i samråd med egen læge. Nogle af medicintyperne har en virkning med det samme, mens andre skal tages i fuld dosis i en uges tid før virkningen indtræder.

Hos patienter med intense smerter i benet (rodtryks-symptomer), hvor nattesøvnen er forstyrret, og evnen til at fungere normalt i dagligdagen er ringe, giver man ofte en kombination af nedenstående præparater:

• Panodil 2 tabletter á 500 mg, 3 gange i døgnet.
  • Ibumetin/Ibuprofen 400 mg, 3 gange i døgnet. Medicinen kan medføre surhed i maven. Derfor skal tabletterne tages sammen med måltiderne.
  • Gabapentin 300 mg, 3-6 tabletter i døgnet. Medicinen virker særligt godt på nervesmerter, hos to tredjedele af patienterne. Medicinen optrappes gradvist i løbet af 3-4 dage. Den smertelindrende virkning indtræder efter cirka en uge på fuld dosis.

Der findes også andre slags smertestillende medicin mod diskusprolaps, som anvendes knapt så hyppigt.

BRUG FOR  MERE HJÆLP?

Har du brug for mere hjælp til at fjerne smerterne, og til genoptræning efter diskusprolaps, så bestil tid til individuel undersøgelse, vejledning og instruktion i øvelser på Aalborg Rygklinik. Læs mere om behandlingen her.

Ring for tidsbestilling

FÅ DE RIGTIGE ØVELSER MED DET SAMME

Få de øvelser jeg bruger til at behandle og fjerne smerter fra en diskusprolaps i lænden.

Når du har betalt for øvelsesprogrammet med Mobilepay, betalingskort eller PayPal, får du en email med dit personlige log-in til dit øvelsesprogram. Det eneste du skal bruge er en computer, smartphone eller tablet. Øvelserne ligger online, under menuen MIN KONTO, her på min hjemmeside.

MERE VIDEN

• Sådan virker øvelser på helingen af en diskusprolaps, så klik her.
  • Sådan foregår helingen af af diskusprolaps – se filmen her.
  • Patienthåndbogen på Sundhed.dk.
  • Flere informative videoklip om diskusprolaps – se dem her.