Smertestillende medicin mod diskusprolaps - Aalborg Rygklinik
Diskusprolaps,  Råd og tips

Smertestillende medicin mod diskusprolaps

Hvornår er det fornuftigt at spise smertestillende medicin, når man har en diskusprolaps, og hvordan virker medicinen? Få et overblik her.

DERFOR SKAL MAN SPISE MEDICIN

Når man har en diskusprolaps er det vigtigt at lindre smerterne mest muligt, for at få en god nattesøvn og for stadigvæk at kunne være aktiv og i bevægelse. En god nattesøvn er vigtigt for kroppens helingsmekanisme, og for at man ikke kommer i dårligt humør. Aktivitet og bevægelse stimulerer også den naturlige helingsproces på en gavnlig måde. Derfor vil smertestillende medicin ikke kun have en symptomlindrende virkning. Den vil også hjælpe til at diskusprolapsen heler hurtigst muligt.

Smertestillende medicin vil derfor også være mest relevant, hos de patienter hvor nattesøvnen er forstyrret eller det daglige aktivitetsniveau er meget forringet af smerterne.

SKADER MAN SIG SELV?

Mange patienter med diskusprolaps er nervøse for, at de kan komme til at skade sig selv uden at mærke det, hvis de har taget smertestillende medicin. Den medicin man bruger til behandling af diskusprolaps har dog ikke så kraftig virkning, at man kan komme til at gøre noget dumt og skadeligt uden at mærke det. Al forskning og klinisk erfaring viser, at den smertestillende medicin blot tager toppen af smerterne. Det er dog ofte lindrende nok til, at gøre livet en smule mere udholdeligt for patienten.

FLERE SLAGS MEDICIN

Der findes 5 forskellige typer af smertestillende medicin, man kan tage i anvendelse mod smerterne fra en diskusprolaps. Ofte anvendes flere slags medicin i kombination, og medicinen skal altid tages i samråd med egen læge. Nogle af medicintyperne har en virkning med det samme, mens andre skal tages i fuld dosis i en uges tid før virkningen indtræder.

SÅDAN OPSTÅR EN DISKUSPROLAPS

Sådan opstår en diskusprolaps, og sådan heler den… se videoklippet med al information her.

BRUG FOR  MERE HJÆLP?

Har du brug for mere hjælp til at fjerne smerterne, og til genoptræning efter diskusprolaps, så bestil tid til individuel undersøgelse, vejledning og instruktion i øvelser på Aalborg Rygklinik.

Ring til klinikken

FJERN SMERTERNE MED ØVELSER

Få de øvelser jeg bruger til at behandle og fjerne smerter fra en diskusprolaps i lænden.

MERE VIDEN

Vil du vide mere om helingsfaserne for en diskusprolaps, og hvordan man behandler med øvelser, så klik her.