Sådan heler en diskusprolaps - Aalborg Rygklinik

Sådan heler en diskusprolaps

De fleste diskusprolapser er i stand til at hele på naturlig vis, i løbet af nogle måneder. Se med her og få forklaringen på de forskellige faser der er i helingsprocessen, og hvilke øvelser der kan stimulere helingen af diskusprolaps.

Heling i flere faser

Diskusprolaps opstår når det bløde materiale, inde i bruskskiven, siver ud gennem sprækker i bruskskivens væg og presser på nerverne i rygsøjlen. Smerterne typisk stråle ned i arm, hånd og fingre, eller i benet og foden. Det afhænger af om prolapsen sidder i nakken eller lænden. Ud over smerter kan der opstå prikken, stikken, snurren og følelsesløshed i armen eller benet.

Diskusprolapsen nedbrydes

I løbet af uger og måneder vil diskusprolapsen skrumpe og nedbrydes af kroppens immunforsvar.

Træningen og øvelserne har til formål at lette trykket, der hvor diskusprolapsen presser på nerven. Øvelserne vil lindre smerterne.

I mange tilfælde er det fornuftigt at tage smertestillende medicin.

Arvæv reparerer diskus

Den revne der er i diskus’ væg repareres af kroppens helingsmekanismer.

I løbet af uger og måneder dannes arvæv, der reparerer skaden i diskus. Til at starte med har arvævet har ikke normal styrke.

Øvelser har til formål at stimulere arvævet til at blive stærkere.

I nogle få tilfælde klistrer nerven fast i arvævet, og i den situation findes der særlige øvelser til at afhjælpe smerterne.

Aktivitet der styrker diskus

Efterhånden som arvævet modnes, er det muligt at udsætte ryggen for gradvist mere belastning.

Genoptræningen skal sørge for at man gradvist kan genoptage normale dagligdags aktiviteter, fritidsinteresser og arbejdsfunktion.

Langt de fleste mennesker er i stand til at vende tilbage til en normal og aktiv dagligdag, efter en diskusprolaps.

Få en mere uddybende forklaring her.

Individuel vejledning og behandling

Bestil tid til undersøgelse, vejledning og instruktion i øvelser. Et behandlingsforløb strækker sig oftest over 3-4 konsultationer, over en periode på 4-12 uger.

Priser for behandlingsforløb for diskusprolaps – find prislisten her.

Ring til klinikken

De rigtige øvelser til diskusprolaps

Få de rigtige øvelser til diskusprolaps her, og start din træning med det samme.

Få mere viden

Sådan virker fysisk aktivitet og træning, på helingen af diskus – se mere her.

Du finder flere informative videoklip om diskusprolaps her.