Kurser, workshops og foredrag - Aalborg Rygklinik
For fagfolk

Kurser, workshops og foredrag

Kursus på din arbejdsplads?

Jeg holder skræddersyede kurser og workshops, for kommunale træningsenheder, fysioterapiklinikker og lignende. Ønsker du et kursus eller en kortere workshop, der er tilpasset de udfordringer du har med at behandle og genoptræne patienter og borgere med ryglidelser, så kontakt mig for at høre nærmere om mulighederne. Mvh Martin Melbye

KURSER, WORKSHOPS OG FOREDRAG I 2021

D. 10.-11. april 2021, Auning Fysioterapi

To-dages introduktionskursus om diagnostik og behandling af diskusprolaps i lænd og nakke.

Information og tilmelding.

D. 1.-2. juni 2021, Norddjurs Kommune

To-dages kursus om smertebehandling og genoptræning af borgere med langvarige rygsmerter, diskusprolaps før og efter operation, spinalstenose, deseopererede samt borgere med spondylolisthese. Kurset er målrettet fysioterapeuter der arbejder med genoptræning i kommunen. Ind til videre er kurset lukket for eksterne deltagere.

D. 3.-5. september 2021, Auning Fysioterapi

Tre-dages kursus om diagnostik og behandling af diskusprolaps med nerverodstryk i lænden.

Du trænes i praktisk kliniske undersøgelsesmetoder samt klinisk ræsonnering og differentialdiagnostik. Ligeledes bliver de forskellige konservative behandlingsmuligheder gennemgået, og deltagerne trænes i at planlægge og justere et individuelt og skræddersyet genoptræningsforløb for diskusprolapspatienten. Du får praktiske eksempler på at formidle tryghedsskabende information til patienten, med henblik på at forebygge ængstelighed for fysisk aktivitet, samt at motivere patienten til at træne og bevæge sig. På kurset kommer deltagerne selv til at undersøge patienter, for at træne færdigheder og klinisk ræsonnering i praksis. Kurset har i høj grad fokus på den praktiske kliniske håndtering af patienterne på en måde der fordrer at patienten er aktiv og tryg i forløbet, på en grundig forståelse af teorien, og på at lave en god behandlingsplan med træning og smertelindrende øvelser, den rigtige medicin og et udramatisk samarbejde med neurokirurgerne.

Undervisere er fysioterapeut Martin Melbye, og overlæge i neurokirurgi Morten Zebitz Steiness.

D. 2. oktober 2021, Vissenbjerg Fysioterapi og Idrætsklinik

Én-dags introduktionskursus om differentieret behandling af patienter med iskias-smerter, spinalstenose, samt vedvarende smerter i lænden. Deltagerne lærer hvordan man skelner mellem forskellige årsager til smerterne, samt hvilke behandlingsplaner der er relevante for hver lidelse.

Kurset er lukket for tilmelding.

D. 4.-6. november 2021, Orleans Frankrig

Der undervises på engelsk.

Tilmelding og information hos Agence EBP.

D. 11.-13. november 2021, Poitiers Frankrig

Tre-dages kursus om diagnostik og behandling af diskusprolaps med nerverodstryk i nakken.

Der undervises på engelsk.

Tilmelding og information hos Agence EBP.

D. 17. november 2021, Gigtforeningen i Aalborg

“Tema-aften om at leve bedst muligt med kroniske rygsmerter”

På denne temaaften vil fysioterapeut Martin Melbye fortælle om forskellige årsager til at rygsmerter kan blive kroniske, og hvad man selv kan gøre for at leve et aktivt liv, på trods af smerterne.

Temaaftenen er arrangeret af Gigtforeningen. Information og tilmelding her.

KURSER, WORKSHOPS OG FOREDRAG I 2022

D. 2.-3. februar 2022, Faaborg-Midtfyns kommune

Kursus for kommunale fysioterapeuter

På dette to-dags kursus arbejder vi med at give fysioterapeuten flere arbejdsredskaber til smertebehandling og genoptræning af patienter med nerverodstryk i lænden, på grund af diskusprolaps eller spinalstenose.

Kurset afholdes i samarbejde med Faaborg-Midtfyn kommune, og er målrettet fysioterapeuter der arbejder med genoptræning i kommunen.

Information og tilmelding her.

D. 28. februar til 1. marts 2022, Slagelse Kommune

Kursus for kommunale fysioterapeuter

ALLE PLADSER ER UDSOLGT – KUN VENTELISTEPLADSER TILBAGE

Dette to-dages kursus er målrettet fysioterapeuter der arbejder med genoptræning og behandling af borgere der lider af degenerative ryglidelser: nerverodstryk i lænden, diskusprolaps, spinalstenose, spondylolisthese, samt langvarige rygsmerter. Vi vil drøfte såvel konservativ behandling som postoperativ genoptræning.

Kurset afholdes i samarbejde med Slagelse kommune, og er målrettet fysioterapeuter der arbejder med genoptræning i kommunen.

Kursusinformation her

D. 17.-19. marts 2022, Grenoble Frankrig

Kursus for fysioterapeuter

Workshops og foredrag på JEPPA-konference, l’Association Française McKenzie.

Information om konferencen.

D. 24.-26. marts 2022, Grenoble Frankrig

D. 1.-3. april 2022, Fysioterapien Hinnerup Sundhedshus

Deltagerne lærer en enkel og struktureret tilgang til at undersøge, behandle og genoptræne patienter med nerverodstryk i nakken. Kursusdeltagerne trænes i praktisk kliniske undersøgelsesmetoder og tolkning af de kliniske fund. Deltagerne trænes i at planlægge og justere et individuelt og skræddersyet genoptræningsforløb.

Information og tilmelding her.

D. 28. april 2022, Gigtforeningen i Herning

Foredrag for Gigtforeningens medlemmer, om årsager til rygsmerter samt råd til mennesker der lider af kroniske rygsmerter.

D. 20.-22. oktober 2022, Nantes Frankrig