Hvad er et rodtryk? - Aalborg Rygklinik

Hvad er et rodtryk?

Et rodtryk opstår når nerverødderne, inde i rygsøjlen, kommer i klemme. Symptomerne kan være smerter og ændret følelse i benet, foden og tæerne. I nogle tilfælde kan rodtryk også medføre svækkelse af benets og fodens muskler. Den hyppigste årsag til rodtryk er en diskusprolaps eller aldersbetinget forsnævring af rygsøjlens hulrum (spinalstenose), men der kan også være andre årsager. Sundhedsmyndighederne anbefaler at rodtryk først behandles med øvelser, medicin og vejledning. Hjælper denne behandling ikke, kan man overveje MR-scanning for at få vurderet muligheden for at operere.

ÅRSAGER OG SYMPTOMER VED RODTRYK

Nerveroden kan blive klemt på grund af diskusprolaps eller på grund af slidforandringer i rygsøjlen. Rundt om nerven ligger der et isolerende materiale, som har indbygget små fine blodkar. Det er disse blodkar der forsyner nerven med ilt og brændstof. Når nerven kommer i klemme, bliver blodforsyningen dårligere og populært sagt “syrer nerven til”. Nerverods-trykket kan medføre smerter, prikkende/stikkende føleforstyrrelser, svækkelse af de muskler nerven forsyner med signaler, og ændret følesans i de hudområder som nerven hører til. I meget sjældne tilfælde kan det være alvorligere sygdomme, der er årsag til påvirkning af nerveroden.

Hvad er et rodtryk
Symptomer på nerverodstryk med afklemning af nerve til højre ben. Symptomerne er smerter, snurren og nedsat følesans i benet.

BEHANDLING AF RODTRYK

Smerterne kan behandles med bestemte typer medicin, og med såkaldte “pladsskabende øvelser” som har til formål at stimulere den naturlige blodcirkulation omkring nerven. Hvis smerterne ikke lader sig behandle med pladsskabende øvelser, vil behandlingen omfatte enkle øvelser der stimulerer blodcirkulationen, og skaber et optimalt grundlag for helingen.

Ved meget invaliderende smerter, der gør det vanskeligt for patienten at træne og lave øvelser, kan man behandle med en blokader, hvor der lægges et lille depot af smertestillende og antiinflammatorisk medicin helt ind til den klemte nerve. Behandlingen foretages røntgenvejledt så man kan sikre at medicinen placeres præcist ved den smertende nerve.

Hos de patienter der ikke kan bedres ad anden vej, og smerterne vedvarer med at være intense og forringende for patientens funktionsevne, kan man tilbyde en operation for at skabe plads omkring nerven så den ikke længere sidder i klemme.

Bestil tid til undersøgelse og behandling.

Ring for tidsbestilling

FÅ DE RIGTIGE ØVELSER MED DET SAMME

• Online program med video-instruktion i øvelser som reducerer og fjerner smerter fra nerverodstryk, og gør det lettere for skaden at hele.
  • Trinvist genoptræningsprogram.
  • Svar på de mest gængse tvivlsspørgsmål.
  • Så snart du har købt adgang, ligger dit program klar og du kan starte behandlingen når det passer dig.

KØB ØVELSESPROGRAMMET HVIS…

• Du har smerter, snurren eller summen, der stråler ned i dit ene lår eller ben.
  • Du vil gerne lære de rigtige øvelser, som har en gavnlig virkning.
  • Du vil gerne være sikker på at du gør de rigtige ting.
  • Du har brug for vejledning i hvordan du skal forholde dig til skaden, og til smerterne.

Helingsprocessen ved nerverodstryk

Et nerverodstryk, på grund af diskusprolaps, er i stand til at hele på naturlig vis, i løbet af nogle måneder. Se med her og få forklaringen på de forskellige faser der er i helingsprocessen, og hvilke øvelser der kan stimulere helingen af diskusprolaps.

Vil du vide mere