Øvelser til klemt iskiasnerve - Aalborg Rygklinik
Diskusprolaps,  Iskias,  Spinalstenose

Øvelser til klemt iskiasnerve

Sidder din iskiasnerve i klemme så kender du alt for godt smerterne der trækker i din balde og ned gennem låret. De fleste af de patienter jeg ser, som lider af smerter i iskiasnerven, kan slippe helt af med iskiassmerterne ved hjælp af nogle enkle øvelser.

Øvelser der fjerner smerterne

Nogle mennesker har den opfattelse at øvelser, til iskias-smerter, helst skal gøre ondt for de kan gøre godt. Den regel gælder ikke hos mig. Laver du de rigtige øvelser, så vil der ske en lindring og indenfor kort tid vil smerterne helt forsvinde. De øvelser jeg bruger til at fjerne smerter i iskias, vil ofte give en midlertidig lindring, de første gange du laver dem. Men indenfor få gange, vil der opstå en mere holdbar bedring.

Sidder din iskiasnerve i klemme, så er det ikke altid nogen god ide, at lave den såkalde “McKenzie-øvelse”, hvor ryggen bøjes bagover. Øvelsen klemmer sammen om iskiasnerven inde i lænden, og vil blot medføre at du får mere ondt. Der findes andre øvelser som er bedre til at fjerne iskiassmerter.

Iskias-smerter lindres når du letter trykket på nerven

Der findes forskellige varianter af øvelser, til at lette trykket på iskiasnerven når den sidder i klemme. Dem kan du lære nederst på siden her. I mange tilfælde vil det også hjælpe på smerterne, at du sidder rigtigt og ligger rigtigt, når du skal hvile.

Undgå at sidde med helt rank ryg. Slap af i lænden, og lad dig gerne synke en lille smule sammen. Det vil lindre smerterne.
Læg et par puder eller et tykt sammenrullet tæppe under dine knæ, i stedet for at ligge med helt udstrakte ben.

Sidder iskias-nerven i klemme?

De typiske tegn på at din iskias-nerve sidder i klemme er følgende:

• Du har smerter der trækker fra balden og ned i dit lår, nogle gange helt ned til foden.
  • Det gør mere ondt når du står oprejst eller hvis du går en tur.
  • Smerterne aftager eller forsvinder, når du sidder ned.

Start din behandling når det passer dig

Få øjeblikkelig lindring af dine iskias-smerter.

Videoer med de to bedste øvelser til smerter fra iskias. Start behandlingen når det passer dig, og opnå bedring indenfor få timer. Øvelserne er tilgængelige for dig, med det samme, under menuen MIN KONTO.