Den bedste siddestilling når du har diskusprolaps - Aalborg Rygklinik

Den bedste siddestilling når du har diskusprolaps

Når du har en nerve i klemme i lænden, på grund af en diskusprolaps, er det mit råd at du helst må have en krum ryg, når du sidder ned.

Når du krummer lænden sammen, letter du trykket inden i det hulrum hvor nerven ned i dit ben bliver klemt af en diskusprolaps.

Diskusprolaps i lænden medfører nerverodstryk. Symptomerne er smerter, soven, snurren eller dødhedsfornemmelse i benet. I nogle tilfælde bliver huden på benet og fod følelsesløs, og der kan opstå lammelse af fodens og benets muskler. Det er heldigvis sjældent at der opstår varige lammelser med dropfod eller lignende.

Sidder du med rank ryg, så lænden svajer bagover, klemmer du det hulrum sammen, hvor nerven er klemt af diskusprolapsen. Det medfører oftest flere smerter og mere tryk på nerven. Tillad dig selv at sidde med krumning i ryggen, så smerterne lindres og aftager.

Langt de fleste bliver raske i løbet af nogle måneder

De fleste patienter der har et såkaldt nerverodstryk, på grund af diskusprolaps, behandles med en grundig instruktion i øvelser, vejledning i hvordan de skal opføre sig i dagligdagen, samt i forhold til job og fritidsaktiviteter. I langt de fleste tilfælde bliver patienterne smertefrie og i stand til at genoptage et normalt liv, i løbet af nogle måneder.

Du kan læse mere om behandlingen af diskusprolaps – klik her.

Har du brug for vejledning og instruktion i øvelser?

Har du brug for en individuel vejledning i hvilke øvelser der er gode til at fjerne smerterne, hvordan du bedst træner for at slippe af med diskusprolapsen, og hvordan du i det hele taget skal forholde dig til problemet, så bestil en tid på klinikken.

Ring til klinikken

Få de smertelindrende øvelser med det samme

I dette online behandlingsprogram, får du en grundig video-instruktion i smertelindrende og optrænende øvelser. Programmet er bygget op i 3 trin, og øvelserne stimulerer helingen af en skadet diskus. Programmet indeholder også svar på de 15 mest gængse tvivlsspørgsmål. Så snart du har købt adgang, ligger dit program klar under menuen MIN KONTO.