Iskias behandling - Aalborg Rygklinik
Iskias

Iskias behandling

Iskias behandling afhænger af, hvilken årsag der er til smerterne. De typiske årsager jeg ser til iskias-smerter er at nerven sidder i klemme, stivhed eller arvæv ved nerven, eller en overbelastningsskade. Disse årsager kan behandles med øvelser, træning og vejledning i hvad du skal gøre. Et typisk behandlingsforløb strækker sig over 3-6 konsultationer.

Få de rigtige øvelser der fjerner dine smerter og genoptræner din skade. Aalborg Rygklinik er en del af Budolfi Privathospital, som har et af Danmarks dygtigste rygteams, med bred tværfaglig viden og mange års erfaring.

Har du brug for behandling hos fysioterapeut Martin Melbye, så bestil tid på Rygcenteret på Budolfi Privathospital.

Ring for tidsbestilling

ISKIAS BEHANDLING AFHÆNGER AF ÅRSAGEN TIL SMERTERNE

Ordet “iskias” betyder at man har smerter i sit ben, fod eller tæer, og at smerterne kommer fra iskiasnerven. Der kan være flere årsager til at iskiasnerven gør ondt:

• Iskiasnerven kan sidde i klemme i lænden, på grund af en diskusprolaps, udbulning på diskus, alderforandringer (slidgigt) i lænden eller overbelastning af ryggen. Behandlingen her vil først og fremmest være at lette trykket på den klemte nerve, ved hjælp af øvelser og hvilestillinger.
  • Stivhed eller arvæv efter en skade i ryggen, en diskusprolaps eller en  ryg-operation kan få iskiasnerven til at føles stram og kort. Behandlingen her er smidighedstræning. Få mit genoptræningsprogram til stivhed og arvæv omkring iskiasnerven – klik her.
  • Iskias-smerter kan opstå ved en skade eller overbelastning af musklerne i balden (piriformis-syndrom), eller i baglåret. Behandlingen her er genoptræning af den skadede eller overbelastede muskel.

Du kan læse mere om de forskellige årsager til iskiassmerter lige her.

BEHANDLINGSTEKNIK

Her på videoen demonstrerer jeg en teknik til iskias behandling. Jeg bruger behandlingen til nogle af dem der har smerter fra en klemt iskiasnerve eller diskusprolaps. Behandlingen virker naturligvis ikke på alle patienter, men hos dem den virker på vil der oftest være en umiddelbar lindrende effekt. Denne behandling kan ofte være effektiv hos de patienter der får flere iskiassmerter, når de udfører McKenzie-øvelser med bagoverbøjning af ryggen.

Virkningen af behandlingen er at den laver plads til nerverne inde i ryggen. Det er formentligt derfor den lindrer iskias-smerterne og symptomerne fra en diskusprolaps.

ØVELSER DER FJERNER SMERTERNE

Udover at behandle patienterne med denne teknik, lærer jeg patienten hvordan hun selv vil kunne lave plads til nerverne med effektive øvelser. Øvelserne kan udføres derhjemme, og har til hensigt at lindre og fjerne smerterne fra en klemt iskias-nerve eller en diskusprolaps.

VIL DU VIDE MERE OM ISKIAS BEHANDLING?

• Her kan du læse mere om klemte nerver, og se et videoklip om hvordan iskiasnerven er opbygget – klik her.
  • Se hvordan iskias opfører sig, når smerterne skyldes arvæv fra en diskusprolaps – klik her.
  • Læs om iskias-smerter på Netdoktor.dk
  • Læs mere om årsagerne til iskias-smerter, og om behandlingen – klik her.