Øvelser til iskias - lær selv at fjerne smerterne - Aalborg Rygklinik
Iskias,  Råd og tips

Øvelser til iskias – lær selv at fjerne smerterne

Her finder du de øvelser til iskias, der letter trykket på nerven, så smerterne forsvinder og nerven heler. Få mere viden om skaden her.

Begrebet ‘iskias’ dækker over smerter i benet, som stammer fra iskias-nerven. Iskias-nerven er den største nerve i kroppen, og der kan være flere årsager til, at den gør ondt.

Iskiasnerven går fra lænden, ned gennem baller, ben, fødder og ud i dine tæer. Derfor kan du have smerter og andre symptomer vidt forskellige steder, når du lider af iskias.

øvelser til iskias
Symptomer på en klemt iskiasnerve

Årsager til iskias-smerter

Iskiasnerven kan blive klemt på grund af diskusprolaps eller på grund af slidforandringer i rygsøjlen. Rundt om nerven ligger der et isolerende materiale, som har indbygget små fine blodkar.  Det er disse blodkar der forsyner nerven med ilt og brændstof. Når nerven kommer i klemme, bliver blodforsyningen dårligere og populært sagt “syrer nerven til”. Smerterne kan behandles med visse typer medicin, og med såkaldte “pladsskabende øvelser” som har til formål at stimulere den naturlige blodcirkulation omkring nerven.

• Den hyppigste årsag til iskias, hos mine patienter, er at iskiasnerven er klemt fordi der mangler plads omkring den. Iskiasnerven kan sidde i klemme på grund af diskusprolaps, udbulning på diskus, aldersforandringer (slidgigt) i lænden eller overbelastning af ryggen. Se her hvordan pladsmangel opstår.
  • I nogle tilfælde kan smerterne skyldes stivhed eller arvæv i selve iskiasnerven, eller i det bindevæv som nerven løber igennem undervejs ned i benet. Stivhed og arvæv kan skyldes slidgigt-forandringer, følger efter en  ryg-operation, følger efter diskusprolaps, eller fra en betændelsestilstand i nerven.
  • Iskias-smerter kan også forårsages af en skade eller overbelastning af muskler i din balde – det såkaldte piriformis-syndrom.
  • Endeligt kan der være tale om en medicinsk sygdom, som påvirker nervevævet.

Øvelser til iskias – fjerner smerter fra klemt nerve

Online øvelsesprogram med grundig videoinstruktion, i de to mest effektive øvelser til at fjerne iskias-smerter.

Læs mere om iskias-smerter

• Læs om almindelige årsager til iskias-smerter – klik her.
  • Øvelsesprogram til genoptræning af arvæv omkring iskias-nerven – klik her.
  • Forskellige behandlingsmuligheder ved iskias-smerter – klik her.
  • Information om iskias-smerter på netdoktor.dk

Har du brug for behandling?

Har du brug for en individuel behandling af dine iskiassmerter, så bestil tid til undersøgelse og øvelsesinstruktion på Aalborg Rygklinik.