Iskias i klemme - lær selv at fjerne smerterne - Aalborg Rygklinik
Iskias,  Råd og tips

Iskias i klemme – lær selv at fjerne smerterne

Begrebet ‘iskias’ dækker over smerter i benet, som stammer fra iskias-nerven. Iskias-nerven er den største nerve i kroppen, og der kan være flere årsager til, at den gør ondt.

Iskiasnerven går fra lænden, ned gennem baller, ben, fødder og ud i dine tæer. Derfor kan du have smerter og andre symptomer vidt forskellige steder, når du lider af iskias.

Har du brug for behandling?

Har du brug for en individuel behandling af dine iskiassmerter, så bestil tid til undersøgelse og øvelsesinstruktion på Aalborg Rygklinik.

Ring for tidsbestilling

Årsager til iskias-smerter

• Den hyppigste årsag til iskias, hos mine patienter, er at iskiasnerven er klemt fordi der mangler plads omkring den. Iskiasnerven kan sidde i klemme på grund af diskusprolaps, udbulning på diskus, aldersforandringer (slidgigt) i lænden eller overbelastning af ryggen. Se her hvordan pladsmangel opstår.
  • I sjældne tilfælde kan smerterne skyldes stivhed eller arvæv i selve iskiasnerven, eller i det bindevæv som nerven løber igennem undervejs ned i benet. Stivhed og arvæv kan skyldes slidgigt-forandringer, følger efter en  ryg-operation, følger efter diskusprolaps, eller fra en betændelsestilstand i nerven.
  • Endeligt kan der være tale om en medicinsk sygdom, som påvirker nervevævet.

Læs mere om iskias-smerter

• Læs om almindelige årsager til iskias-smerter – klik her.
  • Forskellige behandlingsmuligheder ved iskias-smerter – klik her.
  • Information om iskias-smerter på netdoktor.dk

Få de rigtige øvelser med det samme

Online øvelsesprogram, med videoinstruktion i de to mest effektive øvelser til at fjerne iskias-smerter.