Spinalstenose symptomer - Aalborg Rygklinik
Spinalstenose

Spinalstenose symptomer

Spinalstenose symptomer opstår fordi nerverne i ryggen kommer i klemme, på grund af aldersforandringer (slidgigt). Spinalstenose er en ufarlig lidelse som udvikler sig meget langsomt. Hos mange patienter er der tale om smerter og soven/snurren i det ene eller begge ben, som er forringende for livskvaliteten. I sværere tilfælde vil smerterne gøre det vanskeligt at gå lange ture.

Sådan opstår spinalstenose

Når rygsøjlen ældes, kan der opstå mangel på plads inde i ryggens ledforbindelser. Hos nogle mennesker bliver pladsen så trang at nerverne klemmes og der opstår smerter. Tilstanden kaldes for spinalstenose, og i andre tilfælde kan der være tale om diskusprolaps.

På videoklippet nedenfor viser jeg viser og forklarer jeg hvordan aldersforandringerne (slidgigt) i rygsøjlen medfører pladsmangel.

Behandling af spinalstenose

Spinalstenose behandles med øvelser, og eventuelt smertestillende medicin. Øvelser kan afhjælpe smerterne hos ca. 60% af patienterne. Øvelserne letter trykket i de hulrum hvor nerverne er afklemt. For de patienter der har svære spinalstenose symptomer, kan en operation være den bedste løsning.

• Du kan læse mere om spinalstenose her, og du kan læse om behandlingsmuligheder her.
  • Læs min vejledning til patienter med spinalstenose – klik her.
  • Patienthåndbogen på Sundhed.dk.

Få øvelserne med det samme

Her får du adgang til online videoinstruktion, i det øvelsesprogram jeg bruger til at lindre smerterne hos patienter med spinalstenose. Øvelsesprogrammet er beregnet til at reducere og fjerne smerter på grund af spinalstenose.

PROGRAMMET KAN HJÆLPE DIG HVIS…

• Du er 50 år eller ældre.
  • Du har smerter der stråler ned i det ene eller begge ben
  • Smerterne bliver værre du går en tur, eller når du oprejst i længere tid.
  • Smerterne er mildere eller helt væk, når du sidder ned.
  • Du vil gerne lære de rigtige øvelser og råd, der kan hjælpe på smerterne.

BEHANDLINGSPAKKENS INDHOLD

• Video-instruktion med effektive øvelser til lindring af smerterne.
  • Vejledning i hvordan du kan stå, ligge og sidde på en måde så det ikke gør ondt.
  • Styrketræning for musklerne i din lænd og ben.
  • Information om: fremtidsudsigterne, operation og medicinsk smertebehandling, samt motion.