Diskusprolaps - jo større jo bedre - Aalborg Rygklinik
Diskusprolaps – jo større jo bedre

En forskergruppe har netop samlet al den viden der findes om, hvilken betydning størrelse på en diskusprolaps har. Deres konklusion er at de fleste diskusprolapser er i stand til at hele ad naturlig vej, og ved hjælp af behandling med øvelser, træning og smertestillende medicin.

Muligheden for at få det godt, uden at skulle opereres, er størst hos de patienter hvor diskus er revnet helt og diskusmaterialet er smuttet helt ud.

Måske er forklaringen ganske enkelt, at en større diskusprolaps sætter mere skub i kroppens egne helingsmekanismer, så immunforsvaret hurtigere nedbryder prolapsmaterialet.

SÅDAN HELER EN DISKUSPROLAPS

Diskusprolaps smerter er i stand til at hele på naturlig vis, i løbet af nogle måneder. Se med her og få forklaringen på de forskellige faser der er i helingsprocessen, og hvilke øvelser der kan stimulere helingen af diskusprolaps.

Læs om faserne i helingsprocessen her.

Et typisk behandlingsforløb for diskusprolaps strækker sig over 4 konsultationer, over en periode på 4-16 uger. Du får en grundig instruktion i hvilke øvelser du skal lave, for at fjerne smerterne og at hjælpe diskusprolapsen med at heles. Alt efter hvordan din dagligdag er påvirket, vejledes du i, hvilke ting du skal gøre for at komme bedst igennem forløbet.

Læs mere om behandling af diskusprolaps her.

Få de rigtige øvelser med det samme

Få øvelsesprogrammet med det samme.

KILDE

Chiu, C. C., T. Y. Chuang, K. H. Chang, C. H. Wu, P. W. Lin and W. Y. Hsu (2015). “The probability of spontaneous regression of lumbar herniated disc: a systematic review.” Clin Rehabil 29(2): 184-195.