Rygøvelser virker mod diskusprolaps

Af Martin Melbye, Fysioterapeut Dip MDT, Aalborg Rygklinik

Diskusprolapser i ryggen kan behandles uden operation, selv ved svære tilfælde. Det viser dansk forskning af fysioterapeut PhD, Hanne Albert fra Rygcenter Fyn. På Rygcenter Fyn forskes blandt andet i ikke-kirurgisk behandling af diskusprolaps. Resultaterne viser at selv patienter med svære problemer fra en diskusprolaps, kan opnå markant bedring uden operativt indgreb.

RYGØVELSER VIRKER

Forskningsprojektet på Fyn omfattede 181 personer med svære diskusprolapser. Patienterne gennemgik 8 ugers behandling med information om ryggens opbygning, hvordan kroppen selv heler en diskusprolaps, personlig vejledning og rådgivning om brug af smertestillende medicin.

Patienterne blev delt op i to grupper: Gruppe 1 fik rygøvelser som påvirkede ryggen indirekte, ved at stimulere blodcirkulationen inde i ryggen. Gruppe 2 fik individuelt tilpassede øvelser, med en direkte virkning på diskus og leddene i ryggen, de såkaldte McKenzie-øvelser.

BEGGE SLAGS ØVELSER VIRKER

Resultatet af behandlingen var at 91% af patienterne fik det bedre, så smerterne blev mindre og funktionsevnen markant bedre. Patienterne i begge grupper fik det bedre. Gruppe 2, som fik McKenzie-øvelser, blev hurtigere i stand til at genoptage deres arbejde og deres generelle velbefindende var bedre end i gruppe 1.

Forskningsprojektet viser at selv meget svære diskusprolapser kan hele naturligt og patienterne kan få det godt, uden en operation.

MCKENZIE-ØVELSER MOD DISKUSPROLAPS

Udgangspunktet for behandling med McKenzie-øvelser er en grundig instruktion i øvelser, som patienten kan bruge til at lindre smerter med. Øvelsesinstruktionen er baseret på en systematisk individuel undersøgelse og testning af patienten med diskusprolaps, og det vil ikke være de samme øvelser der skal bruges til alle patienter.

McKenzie’s behandlingsprincipper omfatter fire trin:

1. Reduktion af smerterne med øvelser og eventuel manuel behandling.
  2. Bevarelse af smertereduktionen, med øvelser og stabilitetstræning.
  3. Genoptræning så man sikrer sig at patienten kan vende tilbage til job og dagligdags aktiviteter.
  4. Vejledning i forebyggende tiltag, så patienten kan reducere risikoen for at problemet vender tilbage.

Eksempel på McKenzie-øvelse til patient med smerter i venstre ben

McKenzie Diskusprolaps

EKSPERTISE I DISKUSPROLAPS OG MCKENZIE-ØVELSER

Aalborg Rygkliniks speciale er behandling af diskusprolaps og rygsmerter. Du finder mere information om klinikkens behandling af diskusprolaps her.

Fysioterapeut Martin Melbye besidder det højest opnåelige kompetenceniveau indenfor McKenzie’s behandlingsmetode. Læs mere om McKenzie-metoden her.

Vil du vide mere om behandling af diskusprolaps, kan du læse artiklen “Diskusprolaps – skal jeg så opereres”, af fysioterapeut Martin Melbye.

LÆR DE RIGTIGE ØVELSER

Lær de øvelser jeg bruger til at behandle og fjerne smerter fra en diskusprolaps i lænden.

KILDER

• Albert, B. H, Manniche, et al. The efficacy of systematic active conservative treatment for patients with severe sciatica: a single-blind, randomized, clinical, controlled trial. Spine (Phila Pa 1976) 2012;37:531-42.
  • McKenzie, R., May, et al. The Lumbar Spine: Mechanical Diagnosis & Therapy, Vol. Oneed. Waikanae: Spinal Publications New Zealand Ltd, 2003.