Træning hjælper diskusprolapspatienter i stedet for operation - Aalborg Rygklinik

Træning hjælper diskusprolapspatienter i stedet for operation

I en ny svensk afhandling om behandling af diskusprolaps, har man fundet ud af at struktureret fysioterapi med træning, gør hver fjerde diskusprolapspatient smertefri i løbet af nogle få uger. Kun et fåtal patienter har brug for operation for diskusprolaps, for at få det bedre.

Den svenske fysioterapeut og PhD, Gunilla Limbäck Svensson har vurderet effekten af målrettet behandling med øvelser for diskusprolaps. Behandling bestod af en kombination af McKenzie-øvelser og stabilitetstræning for ryggen.

Afhandlingen “Evaluation of a structured physiotherapy treatment model for patients with lumbar disc herniation”, forsvaredes d. 12. april 2013 ved Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

TIDLIG HJÆLP

Den svenske forskergruppe konkluderer at en fordel ved den strukturerede behandling er, at den kan sættes i gang meget tidligt og uden at der er foretaget MR-scanning. Derfor kan patienter med diskusprolaps gå igang med behandlingen med det samme, uden at skulle vente på tidskrævende undersøgelser først.

ØVELSER FOR DISKUSPROLAPS

Målet med den strukturerede fysioterapi er at patienten selv kan mindske smerterne og øge sit fysiske aktivitetsniveau gennem øvelser. Patienten og fysioterapeuten undersøger hvordan smerterne reagerer på forskellige bevægelser. Den rygstabiliserende træning optrappes gradvist fra øvelser uden belastning, til mere intensiv træning med modstand.

MCKENZIE-ØVELSER OG STABILITETSTRÆNING

Læs mere om den kombinerede behandling i artiklenMcKenzie og stabilitetstræning supplerer hinanden”, af Martin Melbye via dette link.

LÆR ØVELSERNE HER

Lær de øvelser jeg bruger til at behandle og fjerne smerter fra en diskusprolaps i lænden.