Operation for diskusprolaps i lænden - Aalborg Rygklinik

Operation for diskusprolaps i lænden

For nogle patienter, med diskusprolaps i lænden, er den bedste løsning af blive opereret. Nogle har den opfattelse at en operation for diskusprolaps, er et meget dramatisk indgreb. I det videoklippet herunder, ser man hvordan neurokirurgerne på Aalborg Universitetshospital fjerner en diskusprolaps på helt udramatisk måde.

NÅR OPERATION ER DEN BEDSTE LØSNING

Der er situationer hvor en operation er den bedste behandling af en diskusprolaps. Beslutningen beror altid på en individuel vurdering. Som udgangspunkt kan man overveje en operation, i tilfælde hvor patienten lider af svære bensmerter, som hæmmer den dagligdags funktionsevne, og som ikke er bedret efter 3 måneders målrettet behandling med smertestillende medicin og relevante øvelser og træning.

KIRURGISK FJERNELSE AF DISKUSPROLAPS

I videoklippet herunder, ser man hvordan selve fjernelse af diskusprolapsen foregår. Videoen er filmet ned gennem det mikroskop kirurgerne bruger, når de opererer. Patienten er en mand som jeg undersøgte for kort tid siden, og det var åbentlyst at smerterne ikke ville kunne behandles effektivt med øvelser, træning og smertestillende medicin. Derfor fik jeg patienten sendt ud til neurokirurgerne på Aalborg Universitetshospital. Her tilbød man patienten at foretage en operation, med henblik på at lette trykket på den nerve som diskusprolapsen trykkede på.

SÅDAN FJERNES DISKUSPROLAPSEN

Nogle af mine patienter har en lidt dramatisk opfattelse af hvordan operationen foregår. Derfor vil jeg gerne vise jer hvordan fjernelse af prolapsen reelt foregår. Kirurgerne skærer ikke prolapsen ud med en skalpel. De bruger en tang til at trække diskusprolapsen ud med, som det vises i videoklippet.

BEHANDLING AF DISKUSPROLAPS

Læs mere om behandling af diskusprolaps – klik her.

START DIN BEHANDLING NÅR DET PASSER DIG

Køb adgang til øvelser der fjerner smerterne og genoptræner diskusprolaps i lænden.