Hvad er den bedste behandling af rygsmerter? - Aalborg Rygklinik
Rygsmerter

Hvad er den bedste behandling af rygsmerter?

Hvis du har brug for hjælp til at komme af med smerterne og vende tilbage til en normal aktiv dagligdag, bør du opsøge behandling hos en fysioterapeut hvor du selv bliver aktivt inddraget i processen:

• Du bør have information om, hvorfor du får ondt.
  • Du bør lære simple øvelser, som kan kompensere for den belastning dine led eller muskler bliver udsat for.
  • Du bør have viden om, hvordan du forebygger, at smerterne vender tilbage.

I nogle tilfælde kan det hjælpe at tage smertestillende medicin, indtil de værste smerter er aftaget. I visse tilfælde er de såkaldte McKenzie-øvelser meget effektive til at tage smerterne væk.

Gør en aktiv indsats

Gør du selv en aktiv indsats, bliver risikoen for tilbagefald væsentligt mindre. Du får mulighed for selv at gøre noget ved problemet med det samme, hvis det alligevel vender tilbage. Samtidig får du forskellige redskaber, som mindsker risikoen for at smerterne bliver kroniske.

Myter om behandling af rygsmerter

“Det er bedst at blive liggende i sengen når man har ondt i ryggen!”

Når man ligger i sengen svækkes kroppen hurtigt. Leddene i ryggen har bedre mulighed for at heles når man bevæger sig og er fysisk aktiv. Hvis man har meget kraftige smerter, kan det være nødvendigt at ligge i sengen i 2-3 dage. Det er meget sjældent at patienter med akutte rygsmerter ikke gradvist kan begynde gradvist på at bevæge sig normalt omkring herefter.

“Ultralyd og behandling med elektriske apparater hjælper mod rygsmerter!”

Videnskabelige undersøgelser har vist at varme, kortbølge og ultralyd ikke har nogen holdbar virkning på rygproblemer. I bedste fald har behandlingen en midlertidig effekt, og denne passive behandlingsform har en tendens til at gøre patienterne afhængige. Idag fokuserer behandling på, at du selv lærer at tage vare på din ryg ved hjælp af den rette viden og øvelser.

“Hvis man har en diskusprolaps skal man opereres!”

Omkring 90% af dem der har akutte rygsmerter, på grund af en diskusprolaps, heler af sig selv, uden at det er nødvendigt med en operation. Idag behandler man diskusprolaps med øvelser, genoptræning og eventuelt smertestillende medicin.

“Ledmanipulation hos en kiropraktor er den mest effektive behandling til akutte rygsmerter!”

Ledmanipulation har tidligere været en populær behandlingform anvendt af kiropraktorer og osteopater. De seneste 20 års forskning har vist at effektiviteten af manipulation har været kraftigt overdrevet. Det er meget få patienter som har behov for manipulationsbehandling og effekten er ofte meget lille. Manipulation er en passiv behandlingsform, som har en tendens til at gøre patienten afhængig. Idag fokuserer behandling af rygsmerter oftest på, at patienten selv lærer at tage vare på sin ryg ved hjælp af den rette viden, øvelser og træning.