Brug ryggen - også når den gør ondt - Aalborg Rygklinik
Rygsmerter

Brug ryggen – også når den gør ondt

Læs hvordan Dion slap af med rygsmerter og iskias-smerter, selvom han blev ved med at belaste sin ryg. Når folk får ondt i ryggen, får de ofte forbud mod at belaste ryggen. Det er bare ikke altid nogen god idé, at stoppe med at belaste sin ryg. Læs her hvorfor.

AKROBATIK GJORDE ONDT

Dion havde døjet med konstante rygsmerter og iskias i et halvt år. Smerterne gjorde det vanskeligt for ham at dyrke sin sport, som er akrobatik hvor han bærer og kaster andre akrobater. Smerterne skyldtes at leddene i lænden var overbelastede, og at iskias-nerven var klemt. Som man kan se på videoen med Dion, er det ikke småting han udsætter sin ryg for.

EN SIMPEL LØSNING

Løsningen på Dions problem var ganske enkel. Vi fandt frem til, hvad det var for en slags bevægelser der forværrede smerterne. Derefter fik han to enkle øvelser som fjernede hans rygsmerter og iskiassmerter. Øvelserne bøjede ryggen i den modsatte retning, i forhold til de bevægelser der forværrede smerterne. Nogle gange er løsningen såre simpel. Dion opnåede en markant bedring indenfor 2 uger, selvom han fortsatte med at lave akrobatik.

“De øvelser har gjort underværker. Når jeg får ondt af akrobatik-træningen, fjerner jeg smerterne ved hjælp af ryg-øvelserne.”, siger Dion.

FORBUD ER IKKE GAVNLIGT

Folk med ondt i ryggen får ofte forbud mod at gøre alle de ting der belaster ryggen, men hvordan skulle vi havde fundet ud af at Dions rygøvelser virkede, hvis ikke han var blevet ved med at lave de smertefulde akrobatiske øvelser?

HAR DU BRUG FOR SMERTELINDRING?

Har du brug for hjælp til at finde ud af, hvilke øvelser der kan hjælpe på dine rygsmerter og iskias-smerter, så bestil tid til undersøgelse og behandling.

Ring til klinikken

MERE INFORMATION

Få forklaringen på, hvorfor det er gavnligt at belaste ryggen når den heler – klik her