Hvad sker der når iskiasnerven sidder i klemme? - Aalborg Rygklinik
Hvad sker der når iskiasnerven sidder i klemme?

En af de hyppige årsager til symptomer fra iskiasnerven er en klemt nerve i lænden. Iskias opstår oftest i forbindelse med at man har ondt i ryggen, hold i ryggen, eller når man får en diskusprolaps. Behandlingen er først og fremmest øvelser som reducerer smerterne og hjælper nervens heling. I visse tilfælde må man supplere med medicinsk behandling, og i sjældne tilfælde skal patienten opereres før nerven heler og smerterne ophører.

Herunder kan du se og læse mere om, hvad der sker med en nerve når den bliver klemt og hvor lang tid den er om at hele bagefter.

SÅDAN ER ISKIASNERVEN BYGGET

Iskias-nerven består af en nervefiber, som kan sammelignes med et elektrisk kabel. Uden om selve nervefiberen ligger der et lag af isolerende fedtceller, og aller yderst er fiberen bundet ind i et lag bindevæv. Bindevævet er samme slags væv som vores sener og ledbånd er lavet af.

I videoklippet herunder forklarer jeg mere om hvordan iskiasnerven er opbygget.

NÅR NERVEN SIDDER I KLEMME

I det isolerende materiale, der ligger rundt om iskiasnerven, er der indbygget små fine blodkar. Det er disse små blodkar der forsyner nervefiberen med ilt og brændstof.

Når nerven kommer i klemme, bliver blodforsyningen afklemt og populært sagt “syrer nerven til”. Der kan opstå smerter, prikkende/stikkende føleforstyrrelser, svækkelse af de muskler nerven forsyner med signaler, og ændret følesans i de hudområder som nerven hører til.

Fra forsøg med nerver fra dyr ved man også at nervens overflade bliver anderledes i en periode, og denne ændring gør nerven mere følsom så man har lettere ved at føle smerter.

HVOR HURTIGT HELER NERVEN?

Når trykket på iskiasnerven lettes, ved hjælp af øvelser eller en operation, begynder nerven at hele. Allerede indenfor nogle få uger sker der en heling, og smerterne aftager som regel indenfor de første 6 uger. Føleforstyrrelser med prikken og stikken, aftager lidt langsommere men oftest indenfor 3 måneder. Den forstyrrede følesans i huden er det der er længst tid om at hele, og der kan ske bedring i op til et år.

HVORDAN VIRKER ØVELSER?

Flere forsøg med fysioterapibehandling i form af øvelser og træning, har vist at det er muligt at accelerere iskias-nervens heling, ved hjælp af behandling som letter trykket på nerven, og stimulerer blodforsyningen i området.

TRÆN HJEMME, MED SMERTELINDRENDE ØVELSER

Øvelsesprogrammet du køber adgang til her, er tilgængeligt for dig med det samme. Du kan starte behandingen når det passer dig.

MERE VIDEN

Du kan læse mere om behandling af iskiasnerven her – klik her.

KILDER

• Albert, H. B., Manniche and C. (2012). “The efficacy of systematic active conservative treatment for patients with severe sciatica: a single-blind, randomized, clinical, controlled trial.” Spine (Phila Pa 1976) 37(7): 531-542.
  • Bucknill, A. T., Coward, K., Plumpton, C., Tate, S., Bountra, C., Birch, R., Sandison, A., Hughes, S. P. F., Anand and P. (2002). “Nerve fibres in lumbar spine structures and injured spinal roots express the sensory neuron-specific sodium channels SNS/PN3 and NaN/SNS2.” Spine 27(2): 135-140.
  • Cavanaugh and J. M. (1995). “Neural mechanisms of lumbar pain.” Spine 20(16): 1804-1809.
  • Huang, P., Sengupta and D. K. (2014). “How Fast Pain, Numbness, and Paresthesia Resolves After Lumbar Nerve Root Decompression: A Retrospective Study of Patient’s Self-reported Computerized Pain Drawing.” Spine (Phila Pa 1976) 39(8): E529-536.
  • Kuslich, S. D., Ulstrom, C. L., Michael and C. J. (1991). “The tissue origin of low back pain and sciatica: A report of pain response to tissue stimulation during operations on the lumbar spine using local anasthesia.” Ortohopaedic Clinics of North America 22(2): 181-187.
  • Takahashi, N., Yabuki, S., Aoki, Y., Kikuchi and S. (2003). “Pathomechanisms of nerve root injury caused by disc herniation – an experimental study of mechanical compression and chemical irritation.” Spine 28(5): 435-441.
  • Yoshizawa, H., Kobayashi, S., Morita and T. (1995). “Chronic nerve root compression – pathophysiologic mechanism of nerve root dysfunction.” Spine 20(4): 397-407.