Dansk forskning - træning er effektiv behandling mod diskusprolaps - Aalborg Rygklinik

Dansk forskning – træning er effektiv behandling mod diskusprolaps

Selv en stor diskusprolaps kan behandles uden operation. Det viser dansk forskning fra Rygcenter Fyn, hvor man har undersøgt ikke-kirurgisk behandling af patienter med diskusprolaps. Forskningsprojektet har vist at selv patienter med svære diskusprolapser kan få det godt uden en operation. Idag er øvelser og træning den behandling man anbefaler, som behandling mod diskussmerter.

ØVELSER MOD DISKUSPROLAPS HJÆLPER

Forskningsprojektet fra Rygcenter Fyn omfattede 181 personer med diskusprolaps i lænden. Forskerne valgte patienter ud, som var særligt hårdt ramte. Patienterne blev delt ind i to grupper. Den ene gruppe fik øvelser og træning som påvirkede kroppens blodcirkulation, og den anden gruppe fik øvelser som havde en direkte påvirkning af ryggen – de såkaldte McKenzie-øvelser. Begge grupper fik grundig information om hvordan ryggen selv er i stand til at hele, når man har en diskusprolaps.

GOD EFFEKT MED MCKENZIE-ØVELSER

Forsøget viste at 91 procent af patienterne fik det bedre. Den gruppe som fik øvelser der påvirkede ryggen direkte, klarede sig bedst. Denne gruppe blev behandlet med McKenzie-øvelser, som er designet til at skabe en direkte bedring af smerterne.

Resultatet af forskningsprojektet er altså at selv store diskusprolapser, sagtens kan hele ad naturlig vej og uden operation. Behandlingen med fysioterapi og McKenzie-øvelser fungerer effektivt til at hjælpe kroppen med selv at hele.

FÅ DEN HJÆLP DU HAR BRUG FOR

Som certificeret McKenzie-fysioterapeut har Aalborg Rygklinik speciale i diskusprolaps.
Kom af med uvisheden, og lær selv at begrænse eller helt fjerne dine smerter med målrettet træning i form af få, simple øvelser, der er tilpasset din skade.

Ring for tidsbestilling

LÆR DE RIGTIGE ØVELSER ONLINE

Øvelsesprogrammet  indeholder de effektive øvelser, der fjerner smerter fra en diskusprolaps i lænden. Du får også de optræningsøvelser, som får skaden til at hele.

KILDER

Albert, H. B., Manniche and C. (2012). “The efficacy of systematic active conservative treatment for patients with severe sciatica: a single-blind, randomized, clinical, controlled trial.” Spine (Phila Pa 1976) 37(7): 531-542.