Akut ondt i ryggen - de nyeste anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen - Aalborg Rygklinik
Rygsmerter

Akut ondt i ryggen – de nyeste anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen

Af Martin Melbye, Fysioterapeut Dip MDT, Aalborg Rygklinik

Sundhedsstyrelsens Institut for Rationel Farmakoterapi har netop udgivet nye opdaterede anbefalinger til håndtering af akutte rygsmerter.

Akutte rygsmerter

Det er ret almindeligt at voksne mennesker rammes af akutte rygsmerter. Man regner med at 70% af befolkningen får ondt i ryggen, på et eller andet tidspunkt i livet. Rygsmerter er da også en af de hyppigste årsager til at folk kontakter deres praktiserende læge.

Sundhedsstyrelsen har netop udgivet nye og opdaterede anbefalinger til de praktiserende læger. Her gives et kort referat af anbefalingerne. Vil du læse den fulde tekst kan du finde den her.

Først grundig undersøgelse

Som det første anbefales det at lægen undersøger patienten med akutte rygsmerter, for at udelukke at der ligger en mere alvorlig tilstand til grund for smerterne. Dette er dog sjældent tilfældet. Har smerterne stået på i mere end 6 uger kan lægen overveje at få foretaget et røntgenbillede.

Behandling

• For patienten er det vigtigt at blive informeret om, at rygsmerterne oftest svinder, og at det bedste man kan gøre er at genoptage sig normale aktivitetsniveau så hurtigt som muligt. Det er altså vigtigt at gå igang med de vanlige huslige opgaver, fritidsinteresser og arbejde, så snart som man kan.
  • Patienten bør vejledes i hvordan man bedst klarer hverdagens opgaver, mens smerterne står på.
  • Man anbefaler instruktion i McKenzie-øvelser. Læs mere om McKenzie-metoden her.
  • Endelig anbefales henvisning til fysioterapeut, såfremt patienten har brug for hjælp til at gennemføre øvelsesprogrammet.

Medicinsk smertebehandling

Ved behov for smertestillende medicin anbefales det at man bruger almindelige Panodil, da denne type medicin har færrest bivirkninger. Der kan være særlige tilfælde hvor en patient ikke tåler Panodil, så medicineringen skal naturligvis foregå i samråd med egen læge.

Kilde

Sundhedsstyrelsen http://irf.dk/download/Maanedsblad/7rtf13.pdf