Rygsmerter og fodtøj - Aalborg Rygklinik
Rygsmerter

Rygsmerter og fodtøj

Af Martin Melbye, Fysioterapeut Dip MDT, Aalborg RygklinikRygsmerter fodtøj

Hvad er det bedste fodtøj når man har ondt i ryggen?

Producenterne af diverse sko og indlægssåler markedsfører deres produkter som særligt gode til at reducere uhensigtsmæssige belastninger, og dermed forebygge og afhjælpe rygsmerter.

Mange mennesker tilbringer en hel del af deres dagligdag i stående og gående position, og har derfor den grundlæggende opfattelse at fodtøjet har en betydning for hvordan rygsøjlen påvirkes.

Jeg bliver ofte spurgt om hvad for noget fodtøj der er bedst at gå i, hvis man har ondt i ryggen og om der er bestemte typer fodtøj der kan forebygge rygsmerter.

I det efterfølgende vil jeg forsøge at besvare dette spørgsmål ud fra to perspektiver – dels den videnskabelige forskning der har belyst spørgsmålet, og så min erfaring fra praksis.

Hvad siger forskningen?

Den forebyggende virkning af sko-indlæg er undersøgt i et såkaldt Cochrane-review, hvor en forskergruppe så på 6 forskellige videnskabelige forsøg, omfattende ialt 2.317 forsøgspersoner. Forskerne fandt her stærke beviser for at indlægssåler ikke lindrer rygsmerter. En begrænsning i denne konklusion er dog, at de videnskabelige studier der er foretaget på områder, er af en meget dårlig kvalitet.

En anden undersøgelse har set på særligt fodtøj med runde såler, de såkaldte MBT-sko. Her fulgte man 115 forsøgspersoner med langvarige rygsmerter. Forsøgspersoner blev inddelt i to grupper: Den ene gruppe skulle gå i flade sportssko og den anden gruppe skulle gå i de særlige MBT-sko. I forsøgsperioden, som varede et helt år, fulgte forskerne patienternes smerter og funktionsevne. Efter et halvt år viste det sig at de personer der gik i flade sportssko oplevede en større forbedring af deres tilstand, end dem der gik i MBT-sko. Dette gjorde sig også gældende for de forsøgspersoner, der særligt havde ondt når de stod og gik.

Denne undersøgelse understreger altså at der ikke er robust videnskabelig dokumentation for MBT-skoene. Forsøget blev iøvrigt finansieret af producenten af MBT-sko.

En væsentlig begrænsning i de videnskabelige undersøgelser der er foretaget er, at man har skåret alle forsøgspersoner over en kam, uanset hvad årsagen til rygsmerterne har været. Eksempelvis kan man dårligt forvente effekt at særlige sko, hvis årsagen til rygsmerter er for mange tunge løft på arbejdspladsen, eller at forsøgspersonen har ondt i ryggen på grund af inaktivitet og svage muskler.

Hvad oplever patienterne?

I modsætning til hvad forskerne har fundet ud af, så er der mennesker med rygproblemer, som fortæller mig at deres smerter påvirkes af hvilken slags fodtøj de går i. Nogle patienter har færre smerter når de går i sko med hæl på, andre foretrækker flade sko. Der kan også være forskel på om rygsmerterne reagerer bedst på sko med en blød eller en fast sål. Sammenfattende er det min erfaring at der ikke findes et enkelt svar på, hvilken sko der er bedst at bruge når man har ondt i ryggen.

Hvorfor er der ikke et endegyldigt svar?

Grunden til at alle folk med rygsmerter ikke har glæde af den samme slags sko, skal nok findes i den kendsgerning, at der er mange forskellige årsager til rygsmerter. En vurdering af hvilken type fodtøj der eventuelt er bedst, må foretages på et individuelt grundlag og med udgangspunkt i en smule eksperimenteren. Udover at der er forskellige årsager til rygsmerter, handler valget af fodtøj også om hvad skal man bruge skoen til – skal man stå op hele dagen, skal skoen bruges til løbetræning eller håndbold?

Kilder

• MacRae CS, Lewis JS, Shortland AP, Morrissey MC, & Critchley D (2013). Effectiveness of rocker sole shoes in the management of chronic low back pain: a randomized clinical trial. Spine, 38 (22), 1905-12 PMID: 23928715
  • Sahar T, Cohen MJ, Ne’eman V, Kandel L, Odebiyi DO, Lev I, Brezis M, Lahad A. Insoles for prevention and treatment of back pain. Cochrane Database of Systematic Reviews 2007, Issue 4. Art. No.: CD005275. DOI: 10.1002/14651858.CD005275.pub2.