Sovestilling iskias - få en god nattesøvn - Aalborg Rygklinik
Diskusprolaps,  Råd og tips,  Spinalstenose

Sovestilling iskias – få en god nattesøvn

Her får du en vejledning i en god sovestilling iskias, når du har iskias-smerter om natten. Sovestillingerne vil hjælpe når din iskiasnerve er i klemme, hvis du har en diskusprolaps eller spinalstenose.

Når din iskiasnerve er i klemme, øges trykket på nerven når du ligger fladt ned, på ryggen eller på maven. Trykket på iskias er også større, når du står op eller går en tur. Derfor kan det være meget pinefuldt at stå oprejst, gå tur, samt at ligge på maven eller ligge på ryggen med strakte ben.

Her viser jeg dig 4 muligheder for at finde en behagelig hvilestilling, når du har iskias-smerter i benet, på grund spinalstenose eller en diskusprolaps i lænden.

Har du iskias-smerter om natten?

Ligger du udstrakt på ryggen, vil du automatisk få det svaj i din lænd, som medfører mere tryk på de ømme nerver i ryggen. Derfor kan det være lindrende at ligge med puder under dine knæ, så din ryg krummes en smule sammen.

Nogle mennesker med diskusprolaps får den bedste lindring hvis de har meget støtte under knæene. Eksempelvis ved at ligge på stuegulvet med underbenene oppe i sofaen. En god sovestilling når du har iskias, kan også bare være at rulle et tæppe sammen, og ligge under dine knæ, når du sover på ryggen.

Andre mennesker har stor gavn af, at hvile på siden, krummet en smule sammen, og med en pude imellem knæene.

Sovestilling på maven

Hvis du holder af at ligge på maven, når du skal sove eller hvile, så har du måske oplevet at det er blevet smertefuldt eller at du kun kan holde ud at ligge sådan i kortere tid. Det er fordi din lænd svajer, når du ligger på maven. Svajet medfører et større tryk på de smertende nerver i din ryg. Du kan formindske dit svaj, og dermed lindre smerterne, hvis du lægger en pude eller et tykt rullet tæppe under din mave. På den måde krummes ryggen en smule, så der bliver bedre plads til nerverne i ryggen.

Øvelser der fjerner smerterne

Øvelsesprogrammerne indeholder effektive øvelser, der fjerner smerterne og genoptræner din ryg. Øvelserne er enkle og sikrer, at din skade heler og bliver stærk igen.

Har du brug for mere hjælp?

Har du brug for mere hjælp til at fjerne smerterne, og til genoptræning efter diskusprolaps, så bestil tid til individuel undersøgelse, vejledning og instruktion i øvelser på Aalborg Rygklinik.

Ring for tidsbestilling

Vil du vide mere?

Siddestilling ved iskias-smerter

Når du svajer i din lænd, klemmer du sammen om nerverne inde i ryggen. Derfor vil det oftest være pinefuldt for dig at sidde med en lændepølle i ryggen. Oftest vil det hjælpe på smerterne, hvis du tillader dig selv at synke en smule sammen i lænden, når du sidder ned.

Få en grundig forklaring på gode siddestillinger ved iskias-smerter her.

Stå oprejst uden iskias-smerter

I den oprejste stilling vil du have et naturligt svaj i din lænd. Svajet i lænden vil gøre at der klemmes sammen om nerverne i din lænd. Du letter trykket på nerverne, ved at stå med det ene ben på en lille kasse eller skammel. I køen i supermarkedet kan det være lindrende, at stå med den ene fod oppe på den hylde, der er under de fleste indkøbsvogne.