Spinalstenose bensmerter - få øvelser der fjerner smerterne - Aalborg Rygklinik
Spinalstenose

Spinalstenose bensmerter – få øvelser der fjerner smerterne

Behandlingsforløb for spinalstenose bensmerter strækker sig over 3 konsultationer, over en periode på 4-12 uger. Du får en grundig instruktion i de øvelser du skal lave, for at fjerne smerterne. Du lærer også hvordan du bedst kan lindre smerterne når du sidder, ligger eller står stille det samme sted. Er der behov for det, lærer jeg dig muskelstyrkende øvelser for din ryg og dine ben.

Læs mere om behandling af spinalstenose her.

Spinalstenose i lænden

Spinalstenose i lænden, medfører smerter og føleforstyrrelser (stikken, snurrem, soven) i det ene eller begge ben. Symptomerne blusser op når patienten spadserer en længere distance, eller står stille i nogen tid. Symptomerne lindres når man sidder ned, eller når ryggen krummes sammen.

Spinalstenose i nakken

Spinalstenose i nakken medfører smerter og føleforstyrrelser (stikken, snurrem, soven) i den ene eller begge arme. Symptomerne blusser på når man har rank ryg, lægger nakken bagover for at kigge opad, samt når man drejer hovedet til siderne. Symptomerne lindres når man bøjer hovedet forover.

Behandling af spinalstenose

Spinalstenose behandles med øvelser, og eventuelt smertestillende medicin. Øvelser kan afhjælpe smerterne hos ca. 60% af patienterne. Øvelserne letter trykket i de hulrum hvor nerverne er afklemt. For de patienter der har svære spinalstenose symptomer, kan en operation være den bedste løsning.

• Du kan læse mere om spinalstenose bensmerter her, og du kan læse om behandlingsmuligheder her.
  • Læs min vejledning til patienter med spinalstenose – klik her.
  • Patienthåndbogen på Sundhed.dk.