Klemt iskiasnerve - bagoverbøjning er en dårlig ide - Aalborg Rygklinik
Iskias

Klemt iskiasnerve – bagoverbøjning er en dårlig ide

Sidder din iskiasnerve i klemme så kender du alt for godt smerterne der trækker i din balde og ned gennem låret. De fleste af de patienter jeg ser, som lider af smerter i iskiasnerven, kan slippe helt af med iskiassmerterne ved hjælp af nogle enkle øvelser.

Jeg møder rigtigt mange patienter som er blevet instrueret i bagoverbøjningsøvelser. Bagoverbøjningsøvelser kan dog være en rigtigt dårlig idé, når du smerter fra en klemt nerve i lænden. Få forklaringen længere nede i artiklen.

Øvelser skal lindre og fjerne smerter

Nogle mennesker har den opfattelse at øvelser, til iskias-smerter, helst skal gøre ondt for de kan gøre godt. Den regel gælder ikke hos mig. Laver du de rigtige øvelser, så vil der ske en lindring og indenfor kort tid vil smerterne helt forsvinde. De øvelser jeg bruger til at fjerne smerter i iskias, vil ofte give en midlertidig lindring, de første gange du laver dem. Men indenfor få gange, vil der opstå en mere holdbar bedring.

Sidder din iskiasnerve i klemme, så er det ikke altid nogen god ide, at lave den såkalde “McKenzie-øvelse”, hvor ryggen bøjes bagover. Øvelsen klemmer sammen om iskiasnerven inde i lænden, og vil blot medføre at du får mere ondt. Der findes andre øvelser som er bedre til at fjerne iskiassmerter.

Individuel undersøgelse og behandling

Bestil tid på klinikken, til individuel vurdering og behandling. Du bliver undersøgt grundigt, og får hjælp og vejledning i hvad du selv kan gøre for at slippe af med smerterne. Et typisk behandlingsforløb ved iskiassmerter, strækker sig over 2-4 konsultationer.

Iskias-smerter lindres når du letter trykket på nerven

Der findes forskellige varianter af øvelser, til at lette trykket på iskiasnerven når den sidder i klemme. Dem kan du lære nederst på siden her. I mange tilfælde vil det også hjælpe på smerterne, at du sidder rigtigt og ligger rigtigt, når du skal hvile.

Sidder iskias-nerven i klemme?

De typiske tegn på at din iskias-nerve sidder i klemme er følgende:

  • Du har smerter der trækker fra balden og ned i dit lår, nogle gange helt ned til foden.
  • Det gør mere ondt når du står oprejst eller hvis du går en tur.
  • Smerterne aftager eller forsvinder, når du sidder ned.

Få de rigtige øvelser

Få mit øvelsesprogram med smertelindrende øvelser til en klemt iskiasnerve. Øvelsesprogrammet indeholder grundig video-instruktion, i de to mest effektive øvelser jeg bruger til at lindre og fjerne smerter fra en klemt iskiasnerve. Øvelserne er tilgængelige for dig, med det samme, under menuen MIN KONTO. Køb adgang til øvelserne her.